Zdrowe tłuszcze w diecie – dlaczego są takie ważne i które z nich warto spożywać?
Zdrowe-tluszcze-w-diecie-dlaczego-sa-takie-wazne-i-ktore-z-nich-warto-spozywac

Tłuszcze powracają do łask! Choć przez lata cieszyły się złą sławą, to dziś uważane są za jeden z najważniejszych składników diety. Warto jednak zaznaczyć, że nie wszystkie! Które z nich warto spożywać i dlaczego zdrowe tłuszcze w diecie są takie ważne? Sprawdź, co musisz wiedzieć, by w pełni wykorzystać ich potencjał!

Zdrowe tłuszcze, czyli jakie?

Od czego zależy, czy dany tłuszcz uznawany jest za zdrowy? Od zawartych w nim kwasów tłuszczowych! Korzystny wpływ na organizm wywierają głównie te tłuszcze, w których dominują nienasycone kwasy tłuszczowe. Do zdrowych tłuszczów w diecie należą między innymi niektóre oleje roślinne, np. te, pochodzące z nasion czy orzechów. Bardzo cenne są również tłuszcze rybie, np. tran.

Nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6

Zdrowe tłuszcze w diecie powinny być bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Dlaczego to ważne? Związki te są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a ludzkie ciało nie jest w stanie ich samodzielnie syntezować. Warto jednak zaznaczyć, że bardzo ważne jest, by były spożywane w odpowiednich proporcjach. Zaleca się, by wynosiły one między 1:2 a 1:5. Nienasycone kwasy omega znajdziesz między innymi w olejach roślinnych – lnianym, słonecznikowym, sojowym, kukurydzianym, a także w olejach z orzechów i nasion.

Zdrowe tłuszcze w diecie i ich cenne właściwości

Dlaczego warto uwzględnić zdrowe tłuszcze w diecie? Wśród ich cennych właściwości wymienia się między innymi:

– wsparcie odporności,

– redukcję stanów zapalnych,

– wspieranie gospodarki cholesterolowej,

– wspomaganie układu krążenia,

– wsparcie pracy układu nerwowego.

Zdrowe tłuszcze – czy dieta wystarczy?

Najczęstszym problemem związanym z zapewnieniem odpowiedniej ilości zdrowych tłuszczów w diecie, jest trudność z dobraniem odpowiednich proporcji omega-3 i omega-6. Co więcej, zgodnie z opinią ekspertów dieta przeciętnego Polaka jest zdecydowanie zbyt uboga w kwasy omega-3. Z tego względu warto włączyć do diety suplementy, które nie tylko dostarczą Ci dodatkowej ilości cennych kwasów, ale i zadbają o ich właściwe proporcje.

Suplementacja zdrowych tłuszczów

O odpowiednią ilość zdrowych tłuszczów w diecie powinien zadbać każdy! Suplementacja kwasów omega jest jednak szczególnie zalecana w przypadku:

– kobiet w ciąży oraz w trakcie karmienia,

– osób z podwyższonym poziomem cholesterolu,

– osób podatnych na infekcje,

– dzieci, które mają problemy ze skupieniem i koncentracją,

– sportowców i osób trenujących,

– osób po 40 roku życia, a szczególnie mężczyzn,

– osób prowadzących nieregularny tryb życia.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl